UTRECHT – De Nederlandse banken zijn al voor de jaarwisseling begonnen met het aanpakken van slachtoffers van internetfraude. Opa en kleinzoon C. melden zich als slachtoffer bij de politierechter. Ze krijgen vooralsnog geen stuiver van hun bank
Internetbankieren
Kleinzoon tolkt voor zijn bejaarde opa, die op vakantie was in Marokko toen zijn zoon met dezelfde naam internetbankieren afsloot. In 2 weken tijd ging de zoon tientallen keren naar de bank en hij vergokte 89.000 euro. De zoon is er niet. Hij schaamt zich omdat hij zijn familie niet onder ogen durft te komen vertelt advocate Inge Nagelmaker.
bank
De officier vraagt om een verandering van de dagvaarding. Een groot bedrag zou buiten de dagvaarding vallen. Ondertussen verklaart de kleinzoon dat het allemaal de schuld is van de ING. Het is allemaal niet volgens de regels gegaan maar de ING heeft geen zin om de bejaarde Marokkaan zijn geld terug te geven.
medebrenging
Officier Ivo Out wil graag de gokverslaafde zoon zien in de rechtbank. Kunt u daarvoor zorgen, vraagt hij aan advocate Nagelmaker., Zij kan dat natuurlijk niet beloven. De officier vraagt om een bevel medebrenging. Dat houdt in dat de zoon die zich verborgen houdt door de politie wordt opgehaald op de dag van de zitting.
tolk
De rechter kiest voor een tussenweg. De rechter beveelt de verschijning op de volgende zitting. Komt hij niet dan wordt de gokverslaafde Mohammed de volgende keer door de politie op gehaald. De rechter bepaalt ook dat er een echte tolk komt voor opa want dit is toch best spannend voor u, zegt de rechter tegen de kleinzoon. Die volgende zitting is op 14 maart. (andereverhalenuitderechtbank.nl)